Sabtu, 11 Februari 2012

Akibat (love bite) boleh lumpuh

gambar hiasan

Seorang perempuan di New Zealand mengalami kelumpuhan di sebahagian tubuhnya akibat "gigitan mesra penuh gairah" (love bite) di leher dari pasangannya.. Demikian dilaporkan para doktor di New Zealand Medical Journal.

Menurut jurnal tersebut seperti dikutip AFP, perempuan berusia 44 tahun itu datang ke unit gkecemasan di Middlemore Hospital, Auckland, tahun lalu setelah lengan kirinya tidak boleh digerakkan ketika sedang menonton televisyen

Para doktor menyimpulkan, perempuan itu menderita stroke ringan. Namun, mereka bingung tentang penyebabnya sampai mereka kemudian menemukan memar vertikal kecil di lehernya, dekat arteri utama. Memar itu berasal dari gigitan mesra yang dia perolehi beberapa hari sebelumnya.

"Kerana itu love bite, pasti ada banyak hisapan," kata salah seorang doktor yang merawatnya, Teddy Wu, kepada Christchurch Press. "Akibat trauma fizik yang terjadi, ada sedikit memar di dalam pembuluh darah tersebut. Ada gumpalan darah di arteri di bawah gigitan itu."

Wu mengatakan, gumpalan itu , lalu bergerak ke jantung perempuan itu. Di sana, gumpalan itu membuat stroke ringan yang menyebabkan lengannya tidak boleh digerakkan. "Kami mencari contoh gigitan yang menyebabkan sesuatu seperti itu, tetapi belum pernah ada kes seperti itu," katanya.

Paramedis mengatakan, perempuan itu sembuh setelah diubati dengan ubat antipembekuan darah.-kompas online


Pengikut

ARTIKEL SEBELUM INI

Catatan Popular